Jak zmienić dietę na jesień?

Tego lata w dietetyce królowało przekonanie o istnieniu ujemnych kalorii. Teoria wnosiła, że do strawienia niektórych pokarmów nasz organizm zużywa więcej energii niż przyjmuje w kaloriach. Magiczne produkty? Zimne potrawy, które nasz układ pokarmowy musiał podgrzać zanim strawił, a także surowe warzywa, wśród których prym wiódł seler. Przyszła jesień i nikt już nie ma ochoty na jedzenie sałatek, lodów ani nawet na chrupanie surowego selera. Jak to się dzieje? Jaka powinna być nasza jesienna kuchnia?

Rozgrzej się

Według filozofii pięciu przemian każda pora roku wymaga odrębnego jadłospisu. O ile przy bardzo wysokich temperaturach z chęcią pochłaniamy zupy w zimnej postaci czy lekkie sałatki, o tyle gdyby ktoś zaproponował nam te dania jesienią, posądzilibyśmy go o szaleństwo. To dlatego, że gdy temperatury spadają poniżej dziesięciu stopni nasz organizm potrzebuje bardziej kalorycznych i przede wszystkim ciepłych posiłków! Nie bez przyczyny jesień kojarzy nam się z korzennymi przyprawami takimi jak imbir, cynamon i kardamon, a także z gorącą herbatą z cytryną i miodem, którą pijemy zamiast wody. Nasza dieta powinna być dostosowana do potrzeb organizmu. Warto też korzystać w owoców i warzyw sezonowych. W drugiej połowie roku stawiamy na cytrusy, których tak brakowało nam latem. Nie wyobrażamy sobie jesieni bez mandarynek. Grzechem byłoby nie wykorzystanie do maksimum sezonu dyniowego, który trwa od września. Sprawdzą się też desery z jabłek czy gruszek z polskich sadów, a także konfitury i przetwory, które przygotowaliśmy latem. Co jeszcze powinno znaleźć się w jesiennym jadłospisie?

Ciepłe śniadanie

Gdy temperatury gwałtownie spadają, samo wyjście z łóżka wydaje się nie lada wyzwaniem. Dlatego pierwszy posiłek powinien dostarczyć sporej dawki energii oraz rozgrzać nas od środka. Ciepłe śniadania tylko z pozoru są pracochłonne. Szczególnie jeśli nastawisz budzik 20 minut wcześniej i odpuścisz sobie drzemkę. Pyszny, pożywny posiłek ci to wynagrodzi. Co przygotować?
-jaglanka z owocami sezonowymi,

-kasza gryczana na mleku kokosowym z nutą wanilii,

-jajecznica z cebulką,

-omlet z ulubionymi warzywami,

-placuszki z mąki kokosowej z konfiturą domowej roboty (wersja na śniadanie weekendowe).

Jeśli naprawdę nie masz czasu przygotować ciepłego posiłku i stawiasz na szybkie kanapki, zadbaj o to, by popić je gorącą herbatą. Wymień pierwszą filiżankę kawy na rozgrzewający napar z imbiru lub kubek zielonej herbaty!

Mistrzowski obiad

Latem bardzo chętnie sięgaliśmy po dietetyczne sałatki. Jest wiele osób, dla których dieta oparta na sałatkach jest najbardziej optymalna – smaczna, a zarazem niskokaloryczna. Jednak wraz z nadejściem chłodu i częstych opadów deszczu, wymiana sałatki na zupy kremy czy potrawki z chudym mięsem i pieczone warzywa wydaje się bardzo rozsądnym rozwiązaniem. Taki posiłek rozgrzeje cię i wzmocni odporność. Co przygotować?

-zupę krem z dyni z dodatkiem mleka kokosowego i papryczki chili,

-zupę krem z ciecierzycy i soczewicy (wysokobiałkowa),

-pieczoną pierś z kaczki z burakami i frytkami z batatów,

-łososia na parze z warzywami,

-curry z indykiem i kolorowymi paprykami.

Pomysł na deser

Jesień ma to do siebie, że wzmożona ochota na coś słodkiego pojawia się właściwie codziennie. Jednak zbytnie uleganie pokusom może sprawić, że bliżej wiosny nie poznamy własnego ciała. Ze słodyczami nie wolno przesadzać, ale warto mieć pod ręką kilka sprawdzonych przepisów na zdrowe, pożywne i pachnące jesiennymi przyprawami desery. Takie pyszności poprawią nam humor, dostarczą potrzebnych mikroelementów i nasycą zmysły cudownymi zapachami. Co przygotować?

-pieczone jabłko nadziewane orzechami włoskimi, rodzynkami i miodem,

-gruszka duszona w winie z sosem waniliowym na mleku kokosowym,

-smażone banany z paleo karmelem (na oleju kokosowym z dodatkiem gęstej części mleka kokosowego),

-bananowe brownie z gorzką czekoladą,

-tort marchewkowy przekładany masą z naturalnego twarogu.

Podsumowując: jesień i zima to świetny czas na doskonalenie warsztatu kulinarnego. Potrawy powinny być nie tylko bardzo aromatyczne, ale też rozgrzewające i wysokoenergetyczne. Przygotowanie ciepłych posiłków wbrew pozorom nie trwa długo. Trzeba tylko znaleźć dobre przepisy. A naprawdę warto włączyć je w swoją jesienną dietę!

 

 

 

Dodaj komentarz